Voorgesteld dekkingsplan
Mutaties Voorjaarsnota 2024
In de Programmabegroting 2024 met bijbehorende meerjarenraming 2025-2027 en de 1e bestuursrapportage 2024, de Voorjaarsnota 2024, zijn de volgende saldi gepresenteerd voor het komende begrotingsjaar 2025. Om de leesbaarheid te bevorderen zijn in onderstaande opsomming een aantal soortgelijke mutaties samengevoegd. Voor een toelichting op deze mutaties wordt verwezen naar de Voorjaarsnota 2024.
Structurele mutaties uit voorjaarsnota 2024 | |
Omschrijving (-/- = nadeel) | Bedrag |
---|---|
Structureel saldo 2025 obv dekkingsplan 2024-2027 | 4.231.250 |
Effecten meicirculaire 2024 voor de jaarschijf 2025 | 375.000 |
Diverse bedrijfsvoeringslasten | -339.500 |
Gemeenschappelijke regelingen | -403.000 |
CAO-gemeenten 2024 | -461.000 |
Bestrijding Japanse duizendknoop | -40.000 |
Participatietraject Inulst | -25.000 |
Jeugdzorg Zorg in Natura | -750.000 |
Totaal jaarlijkse structurele wijzigingen | -1.643.500 |
Structureel saldo 2025 na meicirc.2024 | 2.587.750 |
Na opstelling van de Voorjaarsnota 2024 zijn de cijfers voor het begrotingsjaar 2025 opnieuw geactualiseerd op basis van de meest recente gegevens in augustus 2024, inclusief de uitkomsten van de meicirculaire 2024.
Het nieuwe dekkingsplan 2025-2028 en de toelichting daarop treft u aan op de volgende pagina’s. Dit dekkingsplan laat na verwerken van de ontwikkelingen en ambities van het bestuursakkoord 2022-2026 voor de jaren 2025 tot en met 2028 een positieve structurele saldi zien.
Dekkingsplan meerjarenraming 2025-2028
DEKKINGSPLAN MEERJARENRAMING 2025-2028 | |||||
Nr. | Onderwerp (-/-=nadeel, afgerond op € 1.000): | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
1 | Voorjaarsnota 2024 | 2.587.750 | |||
2 | Verschil met ontwerpbegroting 2025 | 338.250 | |||
3 | Structureel begrotingssaldo ontwerp-begroting 2025 | 2.926.000 | 2.926.000 | 3.500 | 208.500 |
4 | Gemeentefonds (Meicirculaire 2024 | -3.044.500 | 283.000 | ||
5 | Gemeentefonds taakmutaties (met name Jeugdzorg) | -463.000 | |||
6 | OZB woningen 3% 2025 - 2027 | 120.000 | 120.000 | 120.000 | |
7 | OZB niet-woningen 7% 2025, daarna 3% | 50.000 | 50.000 | 50.000 | |
8 | Toeristenbelasting | 25.000 | 25.000 | 25.000 | |
9 | MeerjarenInvesteringsPlan (MIP) Wegen | -113.000 | -113.000 | -113.000 | |
10 | Veiligheidsvoorzieningen (Vogelwaarde) | -110.000 | |||
11 | Herijking Subsidies | -50.000 | -50.000 | -50.000 | |
12 | Gemeenschappelijke regelingen | p.m. | |||
13 | Aanjaaggelden Zeeland in Stroomversnelling | -56.000 | |||
14 | Dividend ZEH 25% structureel van 100 mln dividend | 859.000 | |||
15 | Beheerplan MJOP | -250.000 | |||
16 | Ontwikkelingen | p.m. | |||
Nieuw structureel begrotingssaldo (-/- = nadeel) | 2.926.000 | 3.500 | 208.500 | 240.500 | |
Incidentele lasten/baten: | |||||
17 | Saldo incidenteel programma's (zie aparte toelichting) | -2.796.000 | |||
18 | Natuurvriendelijke isoleren/Soorten Management Plan | -376.500 | -10.000 | -10.000 | |
19 | Inhaalactie groot onderhoud wegen | -125.000 | -125.000 | ||
20 | ZEH incidenteel | 6.000.000 | 2.575.000 | 2.575.000 | |
21 | Beleidsontwikkelingen | -50.000 | -50.000 | -50.000 | -50.000 |
22 | Algemene reserve | -5.400.000 | -2.530.000 | -2.730.000 | |
Nieuw incidenteel saldo (-/- = nadeel) | -2.846.000 | 48.500 | -140.000 | -215.000 | |
Saldo begroting betreffend jaar (-/- = nadeel) | 80.000 | 52.000 | 68.500 | 25.500 |
Toelichting voorgesteld dekkingsplan 2025-2028
- In onderstaande toelichting is een relatie gelegd met het dekkingsplan 2024-2027 vanwege het feit dat de daarin opgenomen maatregelen nog steeds doorwerken in de begroting 2025. Dit betreft het structurele saldo 2025 zoals gemeld in de Voorjaarsnota 2024 (bladzijde 16).
- Ten opzichte van het structureel voordelig saldo gepresenteerd in de Voorjaarsnota 2024 van € 2.587.750 is er in deze begroting nog een voordelig verschil van € 338.250. In de verschillenanalyse in het volgende hoofdstuk vindt u een overzicht van deze verschillen.
- Het structureel saldo van de begroting 2025 komt uit op een voordeel van € 2.926.000.
- De uitkeringen uit het gemeentefonds kunnen jaarlijks schommelingen vertonen. De jaarlijkse verschillen die in dit overzicht zijn opgenomen zijn conform de laatst bekende stand in de meicirculaire 2024 en betreffen de verschillen voor alle uitkeringen.
- In de meicirculaire zijn diverse taakmutaties opgenomen, met name voor Jeugdzorg, die jaarlijks schommelingen vertonen.
- In de meerjarenraming worden de opbrengsten van de OZB woningen geïndexeerd met 3%.
- In de meerjarenraming worden tevens de opbrengsten van OZB niet-woningen geïndexeerd in 2025 met 5%, daarna met 3%.
- Bij de vaststelling van de begroting 2023 is de afspraak gemaakt om de toeristenbelasting in de jaren 2023-2026 jaarlijks met € 0,15 te laten stijgen van € 0,80 per overnachting in 2023 naar € 1,25 in 2026. In deze begroting gaan we uit van een verdere jaarlijkse stijging in 2027 en 2028.
- Om de geplande en te plannen investeringen uit het Meerjaren Investeringsplan Wegen (MIP) voor de jaren tot en met 2027 uit te kunnen voeren wordt de jaarlijkse dotatie aan de reserve jaarlijks structureel verhoogd met € 113.000 door de stijgende prijzen en het meer duurzame beleid.
- In het bestuursakkoord is de realisering van een nieuwe brandweerkazerne in Vogelwaarde opgenomen. In de programmabegroting 2023 was deze investering in eerste instantie gepland voor 2025. Deze is in 2024 doorgeschoven naar 2027.
- Jaarlijks worden de subsidies van verenigingen en stichtingen met personeel geïndexeerd. Het voorstel is om het totaalbedrag aan subsidies jaarlijks te indexeren, dus niet uitsluitend voor verenigingen en stichtingen met personeel.
- Voor het versterken van de bedrijfsvoering van verschillende gemeenschappelijke regelingen verwachten wij extra structurele middelen nodig te zijn. Voor de gemeenschappelijke regelingen is de VZG-norm de afgelopen jaren in een aantal gevallen niet voldoende geweest om de lastenstijging van de bedrijfsvoering te kunnen opvangen binnen de daarvoor beschikbare budgetten. Het weerstandsvermogen komt daardoor steeds meer onder druk te staan. In 2025 zijn de opgenomen bijdragen behoorlijk gestegen. Voorlopig gaan we ervan uit dat dit de komende jaren voldoende zal zijn.
- In de afgelopen jaren heeft de gemeente Hulst al deelgenomen aan het regionale project “Aanjaaggelden Zeeland in Stroomversnelling”. Via een bijdrage van de gemeente kunnen lokale ondernemers een beroep doen op een regionale subsidiepot om lokale initiatieven op het gebied van onder meer duurzame economische groei te ontplooien. In 2025 zijn deze middelen nog incidenteel opgenomen. Wij gaan er nu echter vanuit dat dit project ook na 2025 zal doorlopen.
- Vanaf 2026 houden we er rekening mee dat 25% van het geprognosticeerde dividend van ZEH als structureel dekkingsmiddel mag worden ingezet.
- De onderhoudskosten die in de begroting 2025 zijn opgenomen voor de gebouwen die bij de gemeente in beheer, zijn onvoldoende om deze in goede staat te houden.
- Naast de in de begroting opgenomen budgetten zijn er ontwikkelingen die extra lasten met zich meebrengen. Bij de voorjaarsnota 2024 zijn deze ontwikkelingen benoemd. Dit betreft onder andere accommodatiebeleid / Sporthart Kloosterzande, Dullaertwijkvisie, zwembad Reynaertland, Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP), actualiseren van beheerplannen. Andere ontwikkelingen die financiële gevolgen hebben zijn onder andere verduurzaming gemeentelijke gebouwen, asbestsaneringen, monumenten, renovatie haven Paal, etc. Het college werkt aan een integraal afwegingskader om de besluitvorming voor te bereiden. De inzet van de incidentele dividendopbrengsten van ZEH vormt hier een onderdeel van.
- Een gedetailleerd overzicht van de incidentele lasten en baten vindt u in het volgende hoofdstuk.
- Door gebruik te maken van de landelijke aanpak Natuurvriendelijk Isoleren en het opstellen van een Soorten Managementplan kunnen woningen op lange termijn geïsoleerd worden zonder dat inwoners ieder afzonderlijk een ecologisch onderzoek moeten uitvoeren en een natuurvergunning aan te vragen. Dit ter bescherming van allerlei diersoorten die leven in spouwmuren en onder daken zoals vleermuizen, gierzwaluwen en huismussen.
- Gebleken is dat het groot onderhoud aan wegen (niet zijnde MIP) momenteel de nodige achterstanden vertoond. In 2025 is daarvoor extra budget opgenomen. Ook voor de jaren 2026 en 2027 zal daarvoor nog extra budget benodigd.
- Een deel van het te ontvangen dividend van ZEH wordt als incidenteel dekkingsmiddel geraamd.
- Voor diverse beleidsontwikkelingen zijn de komende jaren incidentele middelen benodigd.
- Het resterende deel van de dividenduitkering van ZEH wordt vooralsnog gestort in de algemene reserve met als doel de ontwikkelingen, zoals beschreven bij punt 16, (deels) te betalen.
Nader te concretiseren beleidsvoornemens (NTC)
Nader te concretiseren beleidsvoornemens
Inclusief de mutaties (punt 9 t/m 17 en punt 19 t/m 22) op het dekkingsplan in de jaren 2025-2028 is er op de post Onvoorzien, onderdeel Nader te concretiseren beleidsvoornemens (NTC) in 2025 nog voor een bedrag van € 1.207.000 aan structurele en -/- € 851.000 aan incidentele stelposten opgenomen. Dit is voornamelijk voor beleid dat nog nadere invulling behoeft voordat dit op de programma’s kan worden geraamd. Ook is een stelpost opgenomen voor verwachte onderuitputting op kapitaallasten van nieuw geplande omvangrijke investeringen zoals de nieuwbouw van het Reynaertcollege en de renovatie van de haven van Walsoorden. Deze zijn geraamd onder “Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien”. Het gaat daarbij om de volgende stelposten:
Overzicht Nader te concretiseren beleidsvoornemens | ||||
Stelpost (afgerond op € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
(Fysieke) Leefbaarheid | 29.000 | 29.000 | 29.000 | 29.000 |
Vervangingsinvesteringen vrijval afschrijvingen | 290.000 | 290.000 | 290.000 | 290.000 |
Taakmutaties gemeentefonds | 230.000 | 230.000 | 230.000 | 230.000 |
Digitalisering | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 |
Onderhoud hondenspeelweides | 16.000 | 16.000 | 16.000 | 16.000 |
Landbouwweg (aanvulling) | 63.000 | 63.000 | 63.000 | 63.000 |
Speel-/ontmoetingsruimte in Hulster park | 55.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Strategische grondpositie | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Verbouwing gemeentelijke gebouwen | 22.000 | 22.000 | 22.000 | 22.000 |
Uitbreiding woonwagenplaatsen | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
Gemeenschappelijke regelingen | 300.000 | 300.000 | 300.000 | 300.000 |
Indexering subsidiebeleid | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 |
Ontwikkelingen CAO-gemeenten | 170.000 | 170.000 | 170.000 | 170.000 |
Toerisme | 250.000 | 0 | 0 | 0 |
Strandjes | 25.000 | 0 | 0 | 0 |
Aanjaaggelden Zeeland in stroomversnelling | 29.000 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoering economisch beleidsplan | 100.000 | 0 | 0 | 0 |
Onderuitputting kapitaallasten nieuwe projecten | -1.500.000 | |||
Natuurvriendelijke isoleren/Soorten Man. Plan (MJR 18) | 145.000 | 376.500 | 10.000 | 10.000 |
Incidentele ontwikkelingen MJR 2025-2028 (19 t/m 22) | 50.000 | -425.000 | 130.000 | 205.000 |
Structurele ontwikkelingen MJR 2025-2028 (9 t/m 17) | 0 | -390.000 | 273.000 | 163.000 |
Totaal Nader te concretiseren beleidsvoornemens | 356.000 | 768.500 | 1.620.000 | 1.585.000 |